Nüüd kui oled raudteemudelismi kirest juba natuke nakatunud, siis tekib ühel heal päeval kindlasti mõte, et võiks...
Tooted puuduvad
This is a kit for converting C Track turnouts. It has a double solenoid...
Lihtsustab oluliselt vedurite ja vagunite rööbastele panemist.
Saksa Märklin on mudelronginduse rajaja ja senini selle valdkonna...
For retrofitting 2 C Track turnouts. The turnout lanterns can be used...
This is a kit for converting C Track turnouts to electric and digital...
Mudelrongide mõõtkavasid on erinevate rakenduste jaoks väga erinevaid. Kuna selles teemas võib millimeetrite ja detailidega lausa lolliks minna aga praktiliselt ei ole kasutajale sellest infost palju kasu, siis me jätame siin lihtuse mõttes kõrvale kõik liigsed detailid ja erandid ning keskendume peamiselt Euroopas ja Ameerikas tänapäeval kasutatavatele mõõtkavadele.
Kõige levinumaks mudelrongide mõõtkavaks tänapäeval on H0 (1:87) ehk pool O mõõtkavast, mis oli ca 1900 aastal Märklini poolt loodud ja väga levinud mõõtkavaks. O (1:43,5) mõõtkava oli väga levinud aga aja jooksul tekkis vajadus luua mängurongid, mis oleksid väiksemad ja mahuksid väiksemale pinnale ja seega ka odavamad toota. O mõõtkava on siiani levinud Ameerikas ja Inglismaal. Euroopas mitte.
H0 mõõtkavas tehakse tänapäeval lõviosa kõikidest mudelrongidest ja seda mitte ainult Märklini poolt vaid kõikide erinevate suuremate ja väiksemate mudelrongide tootjate poolt. H0 mõõtkavas on väga praktiline tasakaal kahe omaduse vahel. Ühelt poolt mahub selle mõõtkava rongisüsteem piisavalt kompaktselt tuppa ja lauaplaadile ära ja teiselt poolt ei ole ta liiga väike, et on veel võimalik toota mudeleid väga peenes detailsuses ja paljude tehniliste funktsioonidega. Selles mõõtkavas saad omale rongimaailma kus on kogu vajalik mikrodetailsus ja kaasaegse tehnoloogia eriefektid ja seda siiski taskukohase hinnaga.
Näiteks LGB G (1:22,5) ja Märklini 1 (1:32) mõõtkava võimaldavad ehitada aga juba ronge, kus on nähtavad ja toimivad sellised detailid, mis väiksemates mõõtkavades pole lihtsalt võimalikud. Olgu näitena toodud auruvedurite puhul lisaks paarikümnele tõetruule heliefektile näiteks peenikese liivaga rataste ette rööbaste liivatamine ja aurugeneraatori töö funktsioonid, mis on rataste liikumisega täielikus sünkroonis. Märklini Gauge 1 vedurid on reeglina juba üleni metallist ehk tsingist kerede ja pronksist peenemate detailidega.
Sellise luksuse eest peab aga veidi rohkem taskut kergendama ja teiseks vajavad sellised rongid sinu majas märksa rohkem ruumi.
Õnneks on LGB G mõõtkava (1:22,5) rongid loodud ilmastiku kindlatena ehk nii sees kui väljas kasutamiseks. LGB on tegelikult ainuke tõeliselt ilmastikukindel mudelrongisüsteem maailmas. Need nn aiarongid saavad aias vabalt möllata ja seal ei ole ruum enam nii piiratud kui elutoas. LGB rongidel on detailsuse osas veidi kainemalt suhtutud kui Märklini 1 mõõdus, et nad oleksid ikka tõeliselt lollikindlad igasuguse ilmaga töötamiseks. See teeb nad ka hinnalt palju taskupärasemaks ehk tegelikult üsna samasse klassi kui H0 mudelid.
Z (1:220) mõõtkava esitleti esmakordselt Märklini poolt 1972 aasta Nürnbergi mänguasja messil. Mõõtkava tähis Z valiti selle mõttega et ta on tähestiku viimane täht kuna usuti et väiksemat mõõtkava enam keegi kunagi ei tee. Märklin on tõesti siiani selles peenes mõõtkavas parim tegija kuigi on olnud katseid ka teiste poolt selles mõõtkavas ronge teha. On proovitud teha isegi T (1:450) mõõtkavas ronge aga see pole eriti populaarsust kogunud. Z mõõtkava on eriti populaarne Euroopas aga viimasel ajal kasvab nende populaarsus kiiresti ka USA-s, eriti aga Jaapani ja Hiina turul.
Z mõõtkava rongide suurim pluss on see, et kogu rongimaailma saab sõna otseses mõttes kohvrisse ära mahutada. See ei võta peaaegu üldse ruumi. On võimalik teha palju pikemaid rongiteid ja palju realistlikuma kujuga suuremaid kaari. Paljud rongijaamad on näiteks teinud Z mõõtkavas rongijaamade täpseid makette, mis vastavad tegelikkusele. Pole vaja lihtsustada ja pikemaid rongitee lõike stiliseerida.
Teine aspekt on aga see, et kuna nii väikeste mootorite ja muu tehnoloogia tootmine on kallis ja töömahukas, siis on Z mõõtkava hinnatase umbes sama mis 2,5 korda suuremal H0 mõõtkaval. Võiks ju oleteda et väike rong on odavam aga paraku nii see ei ole.
N mõõtkava on laialt levinud igal pool maailmas aga mõõtkava on tihti veidi erinev. Euroopas ja Ameerikas on N mõõtkava 1:160 aga näiteks Inglismaal on N mõõtkava 1:148 mõõdus. Seega ei pruugi kõikide maade N mõõdus rongitootjate vedurid kõikidel teistel N rööbastel sõita. Kontrolli enne järgi.
N mõõtkava eeliseks on see, et rongimudelistil võtab rongimaailma maketi loomine vähem ruumi kui H0 mõõtkava puhul aga detailid on siiski üsna head. N mõõtkava rongid loetakse rahvusvaheliselt samaks 1:144 mõõtkavas sõjatehnika mudelitega. Seega pannakse näitustel ja meesidel sõjatehnika stendid just N mõõtkava rongidega kokku.
Märklini N mõõtkava mudeli leiad TRIX valikust.